Kółka słabo się kręcą

W sieci można znaleźć wiele zapytań w stylu: kółka słabo się kręcą, albo jak zakręcę kółka to się zatrzymują.
Wiele osób jest sfrustrowanych taką sytuacją lecz nie wiedzą co zrobić i jak temu zaradzić aby w prosty sposób rozwiązać ten problem. W tym artykule postaram się opisać jak sobie z tym poradzić.
Najczęstszym powodem, że kółka się słabo kręcą lub wręcz się zatrzymują jest zbyt mocne ich ściśnięcie w szynie (płozie).
Po odkręceniu kółka zauważymy dwa łożyska, po obu stronach koła oraz w środku pomiędzy łożyskami tulejkę. Jeśli weźmiemy kółko w palce i zakręcimy to ładnie śmiga, ale po przykręceniu do szyny od razu zatrzymuje się. Głównym sprawcą takiej sytuacji jest koło, ale i tulejka nie jest bez winy. Niektórzy błędnie obwiniają łożyska, które smarują, smarują a i tak nic to nie daje. Należy zastanowić się nad całą konstrukcją. Jeśli po założeniu łożysk tulejka w środku swobodnie lata na boki, to znaczy, że przestrzeń wewnątrz pomiędzy łożyskami jest zbyt duża. Skręcenie takiego koła powoduje zgniatanie łożysk aż do momentu gdy oprą się one o tulejkę wewnętrzną. To powoduje, że koło zaczyna się ciężej kręcić i po prostu hamuje.

Przyczyną są zbyt małe miejsca na łożyska, zbyt płytkie. Niestety tego pogłębić w prosty sposób samodzielnie się nie dla, dlatego prościej i wygodniej jest założyć tulejkę która jest trochę szersza. Mierząc tulejki suwmiarką zauważymy, że są one robione chyba na oko 🙂 . Łożyska są robione dość dokładnie, zazwyczaj mają 7 mm. Jednak tulejki mają różne rozmiary, mówi się, że powinny mieć 1 cm. czyli 10 mm, ale faktycznie mają od 10,10 mm do 10,25mm. W brew pozorom 0,25mm to bardzo niewiele, niezauważalne dla oka, ale kółko jeśli ma taki luz i zostanie ściśnięte to zaczyna hamować.

Prosta rada na zakończenie. Bierzesz suwmiarkę lub idziesz do sąsiada który ma taki przyrząd i sprawdzasz wszystkie swoje tulejki. Szukasz tej największej (najdłuższej). najlepiej taka która ma minimum 10,25mm, a może znajdziesz taką która ma 10,30mm. Założenie takiej tulejki w kółko które wcześniej nie chciało się kręcić znacznie poprawi sytuację. Po skręceniu koła w szynie, będzie pięknie chodzić… ale musisz pamiętać które tulejki najlepiej pasują do którego koła, ponieważ piasty plastikowe w kole nie są równe i dziesiątki milimetrów decydują o tym czy koło będzie pięknie chodzić, czy też hamować.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *